الجمعة، 17 يونيو 2011

وجع الناس


قالولى شعرك حزين
وكلامه بيمس القلب
بإحساس
دا وجعك الى خلاك تصرخ 
مش مجرد شعر وخلاص
أنا دايس فيكى يادنيا 
وعايش حكاويكى
دامش وجعى أنا 
 دا وجع الناس
همومك كتير 
وجدرانك منحوتة شجن
وأنين وبسمة مرسومة 
بقلم رصاص
مكتبش إزاى ؟
والصدق مفيش 
والحب فنى
ومحبوسين فى غابة 
مفيهاش حراس
مصرخش إزاى ؟
بوجع الناس
وأنا سامع آهاات 
من القلب مدبوحة 
ولا هعيش وخلاص
أعمى العين وبقلب نحاس
دا فى عرف البنى آدمين
الفرح  يوم 
والحزن مرارة سنين 
بيدور علينا بالكاس
وأنا أبقى مين ؟
أنا قلبى مات من سنين
الجرح للعايشين 
المظلومين  المطحونين 
وقلوبهم فوق للجرح وناس
أنا الى عايشهم 
بكتب بدمعى ألمهم 
مأنا لازم أخفف عنهم و
أهو يبقى لكلامى أساس
إسالو عنى المجروحين 
المخدوعين العاشقين
التايهين 
ال خابطهم  الزمان بالفاس
دقوا كل باب 
هتلاقوا الجواب 
نفس الجواب 
قصة متعاده فكل حكاية
مكتوبة فى الكراس
فتشوا فشروخ وجروح الماضى 
هتعرفوا انه ملوش دوا
ولا قاضى 
وداير على كل الناس
وبكرة هتتعاد مع ناس تانية
بوشوش تانية 
نفس الجروح تنزف الم 
وهيفضل يعاند فينا الزمن 
طول مافينا انفاس
دامش وجعى أنا 
ولا جرحى أنا 
دى هموم 
ودموع الناس
كل الناس

هناك 4 تعليقات:

  1. اي نعم انا مفهمتهاش اوي يا رشا علشان كلمها كبير عليا بس جميلة اوي دنيا

    ردحذف
  2. انا مش هقول جميلة لانى مش هقول جديد

    ردحذف
  3. ايه الاحاسيس دي كانت فين من زمان

    ردحذف
  4. دنيا اوعدك اكتبلك حاجه تفهميها
    نورا شكرا على زوقك
    ثالت تعليق شكرا على تعبيرك الاحساس موجود من الى بيحصل كل يوم حوالينا شكرا ليكى

    ردحذف

قول ال فقلبك